Ejendommens historie

Sådan startede det

I årene op til årtusindskiftet byggede Finn Allan Eriksen nyt bilhus ved Viborgvej. Bilhuset havde indtil da haft til huse på Ryhavevej. Det gamle bilhus blev sammen med to ejendomme på hjørnet mod Viborgvej og to ejendomme på Ryhavevej (i dag 5B og 5C) grundlaget for en ejendomsudvikling, der indtil starten af 2000 blev skabt af projektudviklerne hos Marselis Ejendomme A/S. Omkring 2003 blev projektet overtaget af Frederiksbjerg Ejendomme K/S, hvor den nu afdøde restauratør Jacob Evar var primus motor.

I 2002 og 2003 blev projektet gennemarbejdet, og der blev udarbejdet en lokalplan. I denne periode blev også to parcelhuse opkøbt. De havde adresse på Ryvej, men var beliggende på to koteletgrunde, i dag en del af vores have og parkeringsplads. Lokalplanen blev endeligt godkendt den 19. november 2003. En betingelse for kommunens godkendelse af lokalplanen var, at Frederiksbjerg Ejendomme skulle købe den lille hjørnegrund mod Viborgvej af kommunen. Medarbejdere i kommunen, der deltog i disse forhandlinger, fortæller, at prisen for grunden blev reduceret, da Frederiksbjerg Ejendomme ved købet samtidigt overtog forpligtelsen  til færdiggørelse af ejendommens andel af Hasle Torv.

I løbet af 2003 blev der nedsat en projektgruppe bestående af, den af Frederiksbjerg Ejendomme udvalgte hoved-entreprenør, MT Højgaard og totalrådgiver ingeniørfirmaet Carl Bro samt arkitektfirmaet Arkitema, der blev valgt som underrådgiver af Carl Bro.

I de referater, der foreligger om projektarbejdet, var hovedproblemerne bygningens beliggenhed på grund af de støjmæssige forhold. I denne forbindelse valgte man vinkling af bygningen, således at facaden af 1A og 1B mod Viborgvej skulle danne et lydskjold for bygningens facade mod syd. Efter flere forsøg besluttede man, at støjproblemet mod nord skulle løses med forsatsvinduer og en indlagt lydisolering af luftindtagsrørene i væggene, samt ved at kommunen gav en dispensation for den manglende overholdelse af de generelle krav til lydniveau for etageejendomme, som de foreligger i byplanen. En anden udfordring var tilkørslen med andre køretøjer end personvogne fra Ryhavevej. Ved forhandling med ejeren af naboejendommen blev der givet tilladelse til, at brandkøretøjer, renovationsvogne og lastvogne ol. måtte køre ind til ejendommen over nabogrunden fra Ryvej (som det kan ses af den tinglyste deklaration). I modsat fald ville kommunen have krævet, at indkørsel skulle være sket under bygningen ved 5C. Dette ville have betydet, at en del af 5C og 5B ikke ville eksistere som i dag.

Der blev af kommunen stillet krav om, at jorden, hvor bilværkstedet havde ligget, blev udskiftet, og at der skulle ske en rensning af området grænsende op til værkstedet. Frederiksbjerg Ejendomme modtog en erklæring fra kommunen om, at dette var sket og godkendt, således at den samlede grund kunne benyttes til boligformål.

Samtidigt med at ejendommen blev udviklet og projekteret, dannede kommunen en gruppe af ejendomsejere fra Hasle (Hasle Fællesråd). En af deres første opgaver var at lave en masterplan for Hasle Torv. Det endelige resultat blev forelagt ved et borgermøde i 2005, men allerede i 2003 var principperne i planen skitseret, hvorfor det allerede i løbet af 2003 var muligt at tage hensyn hertil, og lade det indgå i lokalplanen for ejendommen.

Ejendommen Ryhavevej 1A - 5C er et betonelementbyggeri, hvor murstenene er indstøbt i betonelementet i form af murstensskaller. Denne form for facade giver på grund af elastiske furer mellem de enkelte elementer vandrette og lodrette linjer. Penthouse etagen er opbygget som et let kassettehus. De bærende konstruktioner i ejendommen går fra facade til facade, og er bygget op på betonsøjler, som kan ses i parkeringsområdet.

Byggeriet blev startet den 1. februar 2004 og var lovet afleveret 1. februar 2005 - den faktiske aflevering skete den 1. marts 2005, med 1. indflytning fra denne dag efter udstedelse af ibrugtagningstilladelse.

Teknikerne og håndværkerne der byggede huset

Ejendom blev opført ved brug af følgende teknikere og håndværkere:

Ingeniør/totalrådgiver: Carl Bro

Arkitekt/underrådgiver: Arkitema

Landinspektør: LE34 Århus

Hoverentreprenør: MT Højgaard A/S

Nedbrydning: P. Olesen & sønner A/S

Jord & Kloak, Belægning & Beton: Ole Sommer A/S

Spunsning: Over Arkil Fundering A/S

Anlægsgartner: Dansk Specialteknik

Betonelementer - Søjler og Bjælker: Betonelement A/S

Betonelementer - Teglfacader: SHT A/S

Betonelementer - Trapper og affaldsskakte: Dalton Betonelementer A/S

Badekabiner: E.J. Badekabiner A/S

Betonelementer - letbeton og montage:Expan A/S

Fugearbejde: Fuge4maet ApS

Lette facader og tagkassetter:Palsgaard A/S

Døre og vinduer: Velfac Horsens

Facader - glas og aluminium: Marius Hansen Facader A/S

Tømrer og snedker: Erik Jensen Kragelund A/S

Snedker:NJ Montage

Trægulve: Wenge Gulve ApS

Tagdækning: Hetag Takdækning A/S

Smed 1 - altaner: MT Højgaard A/S - smedeafdeling

Smed 2 - Gelændere: Richard Thomsen A/S

Murer: Johansen & Klemensen ApS

VVS - Ventilation Blikkenslager: A/S Panda VVS

EL: Lindpro A/S

Elevator: OTIS A/S

Bomanlæg: A/S Gunnebo Protection

Maler: Malerfirmaet Ernst Hansen

Køkkener og inventar: Multi-Line (Nu Multi-Living)

Depotrum: Troax A/S